Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

1115883_netherlands-landscape-sky-clouds-70846.jpg

Nieuws

Jaarrekening voor de VvE, een vak apart

Stéphanie Tilmans en Jill Ploeg zijn de twee financiële medewerkers jaarrekeningen VvE bij Schep Vastgoedmanagers. Dit is een onderdeel binnen de financiële administratie VvE.  Samen zorgen zij ervoor dat alle jaarrekeningen van de VvE’s worden gemaakt.

Stéphanie: “Ik werk bijna zes jaar bij Schep Vastgoedmanagers. Jill werkt hier nu bijna vijf jaar. Ik ben direct begonnen als financieel medewerker jaarrekeningen VvE. Via een bekende ben ik terecht gekomen bij Schep Vastgoedmanagers. Ik zat direct op mijn plek! Het was wel een grote uitdaging, gezien ik helemaal geen ervaring had met het maken van jaarrekeningen. Maar Schep Vastgoedmanagers heeft mij intern opgeleid. Ook heb ik veel geleerd van mijn collega’s. Wij werken in een superleuk team, dat sindsdien bijna niet is veranderd! Naast collega’s zijn Jill en ik ook vriendinnen.”

Jill: “Ik ben hier terecht gekomen via Stéphanie! Voor ik mijn huidige functie kreeg, heb ik van alles gedaan binnen de afdeling financiële administratie VvE. Nu, sinds anderhalf jaar, maak ik zelf ook jaarrekeningen. Samen met Stéphanie ben ik verantwoordelijk voor meer dan 400 jaarrekeningen. Schep Vastgoedmanagers kijkt niet altijd naar opleiding, maar ook naar motivatie en enthousiasme. Gaandeweg heb ik geleerd hoe ik een jaarrekening maak. En sinds we over zijn gegaan naar het beheersysteem Twinq, gaat het maken van de jaarrekeningen eenvoudiger en een stuk sneller!”

Kun je meer vertellen over deze overgang?
Jill: “Toen ik begon bij Schep Vastgoedmanagers ging nog niet alles digitaal. We moesten veel documenten printen en de processen gingen daardoor langzamer. In het kader van duurzaamheid en digitalisering zijn wij in 2015 overgestapt naar een ander beheersysteem. Alle informatie van VvE’s moest in dit systeem worden geplaatst.”

Stéphanie: “Mede door deze verandering hebben wij vorig jaar onze jaarplanning veel eerder dan verwacht kunnen halen. Dat is echt een mooi resultaat, waar we hard voor hebben gewerkt!”

Een jaarrekening maken, wat houdt dat in?
Stéphanie: “De jaarrekening geeft een weergave  van de financiële situatie over een bepaalde periode. De jaarrekening bestaat uit een balans- en  exploitatierekening. Wij controleren onder andere de balansrekening en of alle facturen op de juiste exploitatierekening staan geboekt . Wanneer je alle kosten van de opbrengsten aftrekt krijg je het exploitatieresultaat. In de jaarlijkse Vergadering van Eigenaars wordt een besluit genomen over de bestemming van het resultaat.”

Jill: “Ik vind het wel heel fijn dat de jaarrekeningen die wij maken zo verschillend zijn. Die afwisseling vind ik prettig. Met sommige jaarrekeningen ben ik een halve dag bezig, terwijl anderen mij wel dagen werk kosten.”

Wie controleert de jaarrekeningen?
Stéphanie: “Nadat wij een jaarrekening hebben opgesteld wordt deze gecontroleerd door de accountmanager van de VvE. Daarna controleert de kascommissie van de VvE de stukken nog eens.  Na eventuele correcties wordt de jaarrekening behandeld in de jaarlijkse Vergadering van Eigenaars. Tijdens deze vergadering wordt er een besluit genomen over de betreffende jaarrekening en het daarbij behorende resultaat. De financiële besluiten die in de vergadering zijn genomen verwerken wij in de administratie.“

Wat zou jullie volgende stap binnen Schep Vastgoedmanagers zijn?
Stéphanie: “Voorlopig blijf ik werken in mijn huidige functie. Ik zie mijzelf bijvoorbeeld geen accountmanager VvE worden, dat is voor mij te commercieel. Maar ik zou het heel leuk vinden om in de toekomst  wat nieuws te leren, op bijvoorbeeld een andere afdeling binnen Schep Vastgoedmanagers. Op mijn eigen afdeling heb ik nu het voor mij hoogst haalbare gehaald. 

Op dit moment ben ik in verwachting van mijn eerste kindje. Na mijn verlofperiode ga ik twee dagen minder werken. Schep Vastgoedmanagers is daar erg flexibel in geweest, wat ik als heel fijn heb ervaren!”

Jill: “Wanneer Stéphanie met verlof is, komt iemand haar vervangen. Het eerste halfjaar is het altijd erg druk: alle jaarrekeningen moeten af. Dan is het echt knallen. Het tweede halfjaar bestaat vooral uit het opstellen van jaarrekeningen met gebroken boekjaren en het treffen van voorbereidingen voor het volgende boekjaar. Ook hebben we dan ruimte om andere collega’s te ondersteunen. We hebben elkaar allemaal nodig om tot een goed eindproduct te komen!”

Jill en Stéphanie
Jill en Stéphanie

Actueel nieuws

Feestelijke oplevering Lloyd Yard Rotterdam!

93014_Collage-LinkedIn6.jpg

Eind vorige week hebben wij Lloyd opgeleverd aan hele enthousiaste huurders; 53 appartementen -waarvan 30 in de middenhuur- gelegen op de Lloyd pier te Rotterdam. De appartementen hebben een woonoppervlakte van 56-97m² met huurprijzen van € 1.075,- tot € 1.675,- per maand. Verder is er een ondergelegen garage, een daktuin en binnentuin voor gebruik door bewoners.

Lees meer

Slimme inkoopstrategie energie zorgt voor toegevoegde waarde!

93009_LinkedIn-foto.jpg

Bij Schep Vastgoedmanagers staat het creëren van toegevoegde waarde voorop. Zo blinkt onze VvE uit in het centraal inkopen van energie, wat resulteert in lagere energietarieven. Onder leiding van onze deskundige medewerkers Dennis en René, in samenwerking met De Energiespecialist, hebben we een voordelige deal gesloten dankzij een doordachte strategie.

Lees meer

Vind jouw Huis op Zuid!

93002_Collage-LinkedIn-2.jpg

In het nieuwbouwproject Huis op Zuid worden 104 huurappartementen gerealiseerd in het middeldure huursegment. Bij 52 appartementen krijgen mensen met een vitaal beroep, zoals leraren, politieagenten en mensen in de zorg, voorrang. Zo kan er meer personeel dat actief is in deze beroepen in de stad wonen. 

Lees meer

Archief