Op 16 oktober jl. heeft Schep Vastgoedmanagers aangekondigd samen met Wieger Sloff een nieuw concept te ontwikkelen. In dat nieuwsbericht is uitgelegd dat Wieger in gesprek was met een aantal vastgoedspecialisten voor het ontwikkelen van een concept, dat goed toepasbaar is bij nieuwbouwobjecten (accent op woningen) en het in beheer nemen van vastgoedportefeuilles. Eén van deze vastgoedspecialisten is Mark Antonisse.
Mark is al bijna 20 jaar intensief betrokken bij het property management van woningen (zowel huur- als koopwoningen ). De laatste 1,5 jaar heeft Mark als zelfstandige ad interim gewerkt als vastgoedprofessional bij eigenaren/ontwikkelaars, zoals Altera Vastgoed en Impact Vastgoed. Hiervoor was Mark werkzaam als Afdelingsmanager Wonen en VvE bij Verwey Vastgoed. Tijdens die periode is Mark zeer intensief betrokken geweest bij de verschillende fases van nieuwbouwprojecten. Daar is zijn voorliefde ontstaan om specifiek voor de exploitatie van nieuwbouwwoningen diensten te ontwikkelen, die van toegevoegde waarde zijn voor de klantenreis van de (potentiële) huurders en/of kopers (VvE) van een nieuwbouwappartement.
In zijn zoektocht naar de optimale dienstverlening en gesprekken met andere vastgoedspecialisten (zoals Wieger Sloff), is Mark ook in gesprek geraakt met Schep Vastgoedmanagers. Zowel Wieger, Mark als Schep Vastgoedmanagers hebben besloten de ervaringen te bundelen en hun visie met betrekking tot de dienstverlening te vertalen in een gezamenlijk concept. Op basis hiervan is het nieuwe concept VHR Transition® ontwikkeld.
Bert van Lunteren begint te vertellen: “Schep Vastgoedmanagers is volop bezig met het ontwikkelen van concepten in aanvulling op het property management. Een voorbeeld hiervan is het concept Schep Connect®, dat intussen alweer bijna twee jaar geleden in de markt is gezet. Waar woningen ooit voornamelijk de functie hadden om te voorzien in bescherming, veiligheid en geborgenheid, is een woning tegenwoordig het verlengde van een huurders identiteit. Belangrijk onderdeel hiervan is beleving. Een woonbeleving, die leidt tot het gevoel van “thuis zijn”. Om in te springen op deze behoeften, heeft Schep Vastgoedmanagers hiervoor het concept Schep Connect® ontwikkeld.”
Mark Antonisse vult hem aan: “In de gesprekken met Schep Vastgoedmanagers werden alle betrokkenen enthousiast van elkaar en over de innovatieve gedachten van aanvullende dienstverleningen. De ervaringen van eenieder versterkte elkaar en al snel werd hier de basis gelegd van ons gezamenlijk idee voor het nieuwe concept VHR Transition®. Het concept heeft een directe relatie met de gehele klantenreis van de bewoners (huurders, maar ook kopers) van een nieuwbouwappartement. Vanaf het oriënteren, het ondersteunen bij het maken van de keuze van het appartement, het contractuele gedeelte van de klantenreis, de oplevering, de inhuizing, het afwikkelen van de garantiezaken en het vertrouwd raken met het appartement, gebouw en omgeving, bij al deze verschillende fasen, die de bewoner doorloopt, zijn wij met ons team van VHR Transition® direct betrokken en lokaal aanwezig.”
Wieger Sloff springt hierop in: “Bij nieuwbouwappartementen wordt in een relatief korte periode van de asset- en propertymanagement organisatie extra en veel (ad hoc) inzet gevraagd, waarbij er dan een grote druk ontstaat op de reguliere asset- en/of property werkzaamheden. Daarnaast is er ook een ontwikkeling dat aan het eind van de bouwfase en de overgang naar de exploitatiefase, steeds meer partijen ingeschakeld worden. Denk hierbij dan aan: bouwmanagement, marketing & communicatie, verhuurorganisaties, makelaardij en de propertymanager. Deze versnippering veroorzaakt afstemmingsproblemen en extra aansturing. Mede hierdoor is de aandacht voor de huurders in deze periode niet optimaal en niet consistent. De nieuwe huurders ervaren deze fase vaak als ‘aan hun lot overgelaten’ te zijn.”
Maurice Kuijten ondersteunt de ervaring van Wieger en zegt: “Belangrijke filosofie van het nieuwe concept VHR Transition®, is dan ook het kunnen leveren van al deze diensten via één flexibel team. Het team kan dan alle benodigde tijd besteden aan deze dienstverlening. Door deze extra en intensieve aandacht voor en aan het begin van de bewoning bij nieuwbouw, starten de bewoners bij dit deel van de klantenreis dan ook al goed met hun woonbeleving. Zo’n positieve start levert niet alleen minder adhoc situaties en irritaties op, maar met name ook een hogere tevredenheid bij de huurders. Voor alle partijen is dat een heel prettig begin van een nieuwe relatie! We zijn dan ook heel blij dat wij samen met Mark en Wieger de basis kunnen leggen voor deze aanvullende dienstverlening en dat Mark met zijn kennis en ervaringen, als eindverantwoordelijke van het concept, zich volledig kan concentreren op het verder ontwikkelen en in de markt zetten hiervan.
Hierbij wil ik ook benadrukken dat het concept modulair is opgezet. Een eigenaar kan er voor kiezen delen van het concept af te nemen, volledig afgestemd op het wooncomplex. In de beginfase van het bouwen van het wooncomplex hoeft de eigenaar dan ook nog geen keuze te maken welke property manager het management gaat uitvoeren. Dit kan dan in een veel latere fase van het proces. Het property management hoeft zodoende niet per definitie bij Schep Vastgoedmanagers in beheer te worden gegeven, al is dat uiteraard wel verstandig om te doen.”